Barcelona og Dresden står for døren

Lørdag denne Uge er den  internationale  flyvningen fra Barcelona.  Der står så meget respekt om nok også frygt om denne flyvning i Holand og Belgien Frankrig og Tyskland: Her i danmark har vi mig bekendt forsøgt og deltage en gang --- men der må selv os der elsker de lange flyvninger kaste håndklædet i ringen og erkende det duer ikke med de afstande der er til danmark. Det er sjovt og høre at der er stor respekt/frygt for denne flyvning . Selvom man flyver mange andre flyvninger med næsten lige så lang afstand er flyvningen  fra Barcelona  i en liga for sig selv . Der ligger også en kæmpe prestige /økonomisk gevinst i og vinde denne flyvning.  Typisk bliver vinderen for denne flyvning solgt sammen dag den er hjemme hvis ejer er interesseret . Vores venner i Midrecht i Holland har sendt 14 stk med på denne flyvning bla begge forældre til "Son of Red Messi" , så for mig bliver næsten som og deltage selv og have bla. disse to og holde øje med.  Jeg ønker dem held og lykke og håber de kan slutte lige så fint som de gjorde fra Agen denne uge hvor de blev Sektor vinder i sektor Nord Holland .

Man er også noget bedre til og forberede duerne til disse lange flyvninger og her kan jeg da bare nævne at der afsendes søndag med slip fredag .Her er det naturligt at duerne sidder i kurvene fra søn/mandag med slip fredag . Det er rettidig omhu i forhold til afviklingen af vores lille maraton flyvning med afsendelse torsdag og slip i Baden Baden fredag aften kl 18 kort efter ankomst på slipstedet . Tror stadig der er mange der mangler gode duer fra Baden Baden. Mit håb det er man i det minste lærer heraf så det ikke sker igen.

I vores egen lille "Andegård" her i Danmark  afsluttes rækken af langflyvninger med Dresden . Det er erfarringen at det ikke er en en nem langflyvning,så lad os håbe på godt vejr og gode l velovervejede løsladelser, så vi ikke afslutter sæssonnen dårligt. Jeg må stadig sige jeg undres over man ikke kan/vil lægge en redegørelse op over slippet i Baden Baden  Det kunne måske bringe lidt mere forståelse for hvad overvejelser der er foregået I skrivende stund mangler der stadig mange topduer med rigtig mange killometre og  erfarring i vingerne. 

En spændende weekend står for døren.

Lige en Update her fredag middag  vedr. Barcelona 

Duerne er sluppet her fredag kl 0850 i Barcelona.  Spændende er hvad hastighed de kommer med.  Tror den int. vinder kommer til og ligge i det sv Holland med den vind der er, men ikke før i morgen formiddag 

Synd for en del af de  Franske sportsfæller, som som har været nødt til og trække sig ud af flyvningen pga fejl i vanding i kurvene under transporten .  Det viser i al tydelighed at det er vigtigt med omsorg af vore duer under de lange transporter. 

Pipa har en konkurence hvor man kan gætte på den int. vinders hastighed og præmien er en unge som er barnebarn af New Laureaat int. vinder fra Barcelona 2013 . Man skal bare fortage et gratis  gæt her inden fredag kl.  17.00  på:  https://www.pipa.be/en/articles/do-barcelona-quiz-and-win-grandchild-new-laureaat-29393  Heefra er der gættet på 1099 mpm og 1058 mpm 

Lge ved og næsten

"Special" søn af "Kimlyn" 1 . NatioanalPerpignan og stamdue hos Twan Bongers

Lige ved og næsten ---- det må være dagens overskrift !  

Dagen startede med Rendsburg unger og når der kommer ca 15 unger samtidig -- tja så spildes der hurtigt lidt tid . Vi er 90 sek efter sektionsvinderen. Så med en god indgang ville sejren være inde for rækkevide. så Well done Alle unger hjemme - Der tegner sig snart en fasttømret "Bande" af årgang 2020 -- Tror godt det kunne gå hen og blive en rigtig stærk årgang . Baden Baden blev desværre lige så svær som jeg havde troet -- om det skyldes slippet eller der er andre omstændigheder  ved jeg ikke men fakta  er der kun er kommet 18% her kl 17.30 i skrivende stund. 

Det positive ved Baden Baden er at både nr 2 i sek 31  ved Team Eriksson og nr 1 i sek 53 og nr to i landet  hos Lars Mølholt, kan føres tilbage til PØ´s avlsprojekt . 

Nr 2 i sek 31. Ved Bo -220-18-0003  er en ren Twan Bongers. Jeg havde "æren" af og pakke ham torsdags og jeg talte lige et alvorsord med ham, da det var ved og være tiden han kom ud af busken og viste noget-.  Det kviterede han i bedste stil og blev nr 2 i sektionen og nr 26 i landet. Mon ikke loftmanageren gør ham klar til Munchen om 14 dage . Hans far er "Special" fra Twan Bongers 

Han er datter af Twann´s nationalvinder og stamdue "Kimlyn "  og "Incon spicius" som var dyreste due på Twans ophørdauktion i Holland . Far er INCONSPICIOUS. Jan Arden afstamning. God kapflyver. Han har været 2. Bedste esdue på langflyvninger i provinsen i 2010. I 2010 fløj han: 588/5409 National Perpignan, 213/10333 International Marseille, 2497/15756 International Perpignan, 929/13185 National Cahors.
Han er ud af en familie med vinder duer på langflyvning!Men  der med er er det ikke slut med resultater fra " Stald PØ " 🙂 Lars Mølholt er nr 2 i landet og sektionsvinder med 068-18-00037 som er efter en Jos Josen han "Leffe"  ud af de bedste linjer med bla 1 nat som morfar på stamtavlen. Så igen en "Fynsk" due i toppen i Nordjylland.

Min ambition om at være med på sidelinjen til en landsvinder var tæt på og gå i opfyldelse, og jeg er ikke i tvivl om det nok skal komme bare jeg er tålmodig nogk enten ved  Team Eriksson 220  Ulrik Lejre 242  eller et af de nordjyske slag Leif og  Martin 023 og Team Mølholt 068 som jeg arbejder lidtvsammen med Nu er der kun to uger tilbage af sæsonnen men der er for mig to rigtig vigtige flyvninger tilbage  Dresden og ikke mindst Munchen - Lad os håbe på godt vejr  og nogle gode slip så vi trods alt kan få sluttet sæsson 2020 af medet par gode langflyvninger

Et frit land med ytringsfrihed

Dejligt man bor i et land hvor ytringsfriheden er en grundlovssikret ret 

Når man for første gang er i foreningen i år bliver man straks mødt med røster om jeg ikke kan tillade mig og skrive noget negativt på denne hjemmeside om DdB og sektion / løsladelse mm 

Nu ligger landet sådan dette er en privat hjemmeside hvor jeg giver udtryk for hvordan jeg og Bo ser på hvad der sker i brevduesporten.   Det står enhver frit for at lade være med og læse/ logge sig ind  Jeg forbeholder mig retten til og være brevduesportens " ekstrablad" og jeg  vil til en hver tid stå på mål for mine meninger i en saglig diskution. Nogle af de ting jeg har kommenteret på - bl.a. fejlslip sidste lørdag kunne så let som ingen ting lukkes ned hvis sektionens løslader ville have skrevet en forklaring på sektionens hjemmeside, bare for og nævne et eksempel 

Når der sker ting ud over det normale så " ud af busken  " det kan lukke mange røgtedannelser ned 

Man Undres !!!

Man undrers !! Ved godt at det ikke er sjovt og være i løsladerens sko med de udfordringer som vejret giver ;  men den beslutning om at slippe Baden Baden fredag kl 18 ---- tja ved ikke hvad jeg skal sige. Håber der kommer en rapport fra Ddb om hvornår duerne har ankommet til slipstedet - Hvis de feks først er ankommet sent eftermiddag så er det IKKe optiomalt og slippe efter et par timer uden der er kommet ro på efter en lang køretur . Det er joi ikke for sjovt når man kigger på Holland og Belgien at duerne er på sliåpstedet ca min 24 timer før slip . Et andet spørgsmål er . Fodring ??? Når man nu ikke ville tillade at man fodrede i kurvene ved afsendelse må man da anstændigvis kræve der bliver taget hånd om fodring/vanding på slipstedet --- Dette kan man stille stort spørgsmål ved om det er sket -- Det næste der ligger i det er slip kl 18.00 er for sent Duerne når nok kun ca 200 km i første hug -- det sidste og ikke mndst -- det er ikke alle som ville have sendt de duer som de har gjort hvis man havde vist det ville blive et kl 18.00 slip Håber min frustration bliver gjort til skamme --men frygter vi får en dårlig flyvning. 

I sektion 31 var der atter et fejlslip fra Rendsburg , hvor en kurv gamle røg ud med ungerne -- Ved ikke om man skulle droppe det med adskilte slip - Det er tydeligt at det magter man ikke med to slip på samme bil -- to forsøg = to x fejl  --- en flot statestik  🙂

En "transport uge "er foran os

Efter en weekend hvor det er svært og få armene ned efter 3 sektionsvindere, står vi over for det jeg kalder en " transport uge" ligesom i cykelsporten hvor man skal frem til næste spændende etape fra Dresden og ugen efter fra Munchen .,  dog med det meget positive at vi ud over motorvejsflyvningen fra Minden,  som visse jyder er rigtig glade ved, også har landsflyvningen fra Baden  Baden  Her vil jeg håbe på stor opbakning og også spændende, idet det jo er første landsflyvning hvor der er lukket op for deltagelse med etårs. 

Ugen har også budt på spændende info om at der er sportsfæller som har prøvet og deltage på Nordtysklands langflyvninger - og med godt resultat . Der er ingen tvivl om hvis man kunne få et samarbejde op ok køre med tyskerne på de lange flyvninger, vil det kunne give os distancer som vil give enhver Marathon elsker smil om munden  Kan kun anbefale at DdB afsøger de muligheder der er for at koble sig på Tyskernes langflyvninger. Bla. må der være fordele med transport mm 

Ugen bød også på udmelding fra DdB om man vælger de aflyste flyvninger som fratræk til mesterskaber Det er ikke godt nok over for de unge sportsfæller som har planlagt den uge hvor der skulle være fratræk til mesterskab mm  til en evt. Ferie med familien Det er ikke noget som bringer glæde hos de " unge" sportsfæller som stadig er på arbejdsmarkedet og har brug for ferie med deres familie Så det burde være en ommer til HB 

En anden tankevækkende historie fra ugen som er gået fik jeg fra min ven Peter de Haan  angående flyvningen fra Pau. Det er nok det som kan bringe enhver bremduemand op i det røde felt .  . Her kom deres super hun Barbara i fin tid og kunne være blevet ca nr 15 nat ud af over 4000 afsendte Desværre gik hun ikke ind Hun virkede stresset og ikke træt selvom hun havde tilbagelagt over 1000 km Hun blev først registreret som Deres 4 due Deres anden due var Hera som blev placeret som nr 144 nat , hun er mor til vores " Son of Hera" og Barbara er halvsøster til vores " Blu Rose"  En lille fortælling fra Holland som bør huske os på det er dyr vi var med og gøre og man ikke skal tage noget for givet 🙂

Til slut er det dejligt og se at træningerne ved Ostseerennen er kommet godt fra start og uden de store tab. Glæder mig til og følge racet de næste uger og måske tage til finalen hvis corona og forholdene byder sig Vi deltager jo sammen med Kaj F Andersen med et hold under navnet Team Happy Champs  Så vi må se hvor langt talenterne rækker 

 

What a day !

Bo med "Red Lightning" og "Young Thyphoon" Susanne med "548"

What a day!!! 

Det er vist meget betegnende for dagen flyvninger.  Dagen startede med Husum -- hvor der skete et fejlslip så gamle og unger blev sluppet samtidig. Det er ikke helt godt nok når løslader ikke engang kender den gamle gyldne regel om at man ikke skærer plomberne før 5 min før slip.  Nu står det i "Vinden" om alle gamle kom ud kl 7.30 eller der er kurve som er røget lidt før ud . 

Nå ikke mere m,alurt i bægeret herfra. Husum gamle godkendt - kunne godt have været et par minnuter hurtigere .Derfor var det dejligt at se "Red Lightning" lægge an til landing og placere sig som sektionsvinder fra Husum unger .  1159  var også første unge og byvinder i sidste uge . og afstamning efter 3426 "  Jos Thone . Snakkede med Bo efter Husum og sagde til ham --- " Det bliver dagen hvor vi tager "The Tripple". 

Næste step derhen imod blev taget fra Hannover Åben . Her var 220-19-1482 sektionsvinder og nr 5 Regionalt. "Young Thyphoon"  er den første sektionvinder vi får efter de avlsduer vi har fra Verweij de Haan Holland  Far til ham er "Son of Thyphoon og mor er " Bo´s Darling"  Inddavlet på begge sider på "Barry"  Bazrry er bla far til deres nationalvinder "Ballotelli" Idet han er Bedstefar på begge sider . "Young Thypoon" er lidt af et eksperiment fra sidste år Han er en af de  9 unger som er født og ringet i december 2019. og derméd startberettiget sammen med de gamle duer . Spændende bliver det nu om loftmanageren vil have ham til Dresden eller til Munchen  . Glæder mig til og følge ham 

" The Tripple blev indløst fra Giesen Sponsor flyvning med 220-17-548  igen som sektionsvinder Afstamning kan føres tilbage på det gamle " Guldpar " som haer avlet talrige topflyvere 

Også hos vores exmakker i nord var der fynske duer først fra Giesen "133" var nr 2 i sek og 220-17-626 var nr 7  "133" er 50% Team Erikkson og 50% Team pø 

Når man nu er ved det positive er det dejligt og følge de lille hollandsske slag  Harry Hendriks  Han blev flot nr 2 og nr 15 provincialt fra St. Vincent . 

Min pølsecup due blev også noteret for en placering fra Giesen så her kan jeg kalde  mig mr 100% idet en med og en hjemme🙂

Jo jo en af de dage hvor det er sjovt og være brevduemand er ved og være til ende -- Lad der komme flere af dem 

Hurtigt overstået

En lidt underlig flyvedag har fået ende . Der var jo efter DdB`s aflysning af mellemdistancen kun en kort vitesseflyvning fra Henstedt med gamle og unger . Her var vinden afgørende hvor sektionsvinderne faldt men der blev dog afsluttet på ungeflyvningen med en Byvinder. Igen efter den gamle jos Thone Han 3426 som også var far til Lars Mølholts 068`s  Regionsvinder for 14 dage siden  En god gave til Loftmanageren som havde fødselsdag.  

Jeg kan stadig undres at den beslutning som blev taget i mandags om at aflyse melledistancen, når man så vejret  Fint flyvevejr med vind fra V Ideelt vejr som altid giver gode flyvninger . Synd at DdB ryster på hånden og har aflyst denne weekend efter min mening. 

Lørdagen bød også på test af mit lille avlseksperiment hvor jeg har sendt lidt forstærkning op til Aalborg til  Leif og Martin 023 Her er der vist kun et og sige : Der er plads til kraftig forbedring 🙂 da de gav var noget efter toppen af poppen. 

Mit andet lille projekt med deltagelse i " Pølsecup " gik ok, idet min et års han "Typhoon " blev placerert inden for 20% . Nu skal jeg bare overbevise Brian J. om han skal til Giesen  næste uge 

En lidt underlig flyvelørdag fik sin ende -- inden den næsten var begyndt _ Lad os håbe det ikke sker igen.  Team Eriksson prøver på og genfinde optimismen og ser frem mod Giesen i næste uge, hvor der forhåbeltlig bliver afviklet en langflyvning uden aflysning.

Næste uge byder også på første internationale flyvning i Holland/Belgien  fra Pau  med distancer op til ca 1000 km Det er lidt andet en en sprint flyvning fra Henstedt 🙂  Spændende og følge resulterne herfra i næste uge 

Kan man genfinde optimismen ?

Kan man genfinde optimismen  efter " Sorte Mandag" ??  Tja jeg ved det ikke -- tror man skal grave dybt inde i sig selv før man synes det er sjovt lige nu --men vi må  prøve.  Jeg har været med i sporten sigen 1969, og har aldrig oplevet en så kaotiskt afslutning på en weekend som denne. Det eneste positive var da at slip i Rendsburg blev droppet efter pres fra medlemmerne. Så de fleste har nok fået deres marathon og og langflyvere hjem - enten afhentet eller selv fløjet hejm fra Horsens eller Køge. Og de fleste kan også se at de er i ok orden -- derfor tager de ikke skade af og sidde over i kurvene -- bare de bliver paset med godt foder og vand. Kig mod Brevduesportens moderland -- der sidder duerne ofte 5-6 dage inden slip på de helt lange flyvninger. plus ekstra dage hvis vejret driller. Kunne nogen feks forstille sig og køre  feks. Barcelona duerne tilbage, hvis vejret driller  --- Jeg tror det ikke  

Den weekend der står for døren byder jo kun på en sektionsflyvning fra Henstedt med gamle og unger , da DdB har valgt og aflyse --man kan godt undres lidt for flyvevejret ser ganske fornuftigt ud pt. 

Tror vi skal kigge lidt ind på os selv. Det hjælper ikke kun og have duer som kan flyve i let medvind og vind fra S/SV. Jeg er måske bange for at man har for meget fokus på medvinds/motorvejsduer, som slår op i banen når de metorilogiske krav øges. Det er bare skidt hvis det er det som præger beslutningen om løsladelse/aflysning  Hvis udviklingen går i den retning og man kun kan flyve "Motorvejs" flyvninger  fra ren syd (feks.  Hannover - Altona og Minden) kan det være begyndelsen til afvikling af brevduesport i Danmark   

Personligt vil jeg forsøge og grave dybt i mig selv for og genfinde glæden ved sporten. Her var det positivt og læse et indlæg på facebook fra Claus Jensen om input til en fremtidig flyveplan  Følg op på de tanker. 

Jeg tror personligt vi er nødt til og kikke på antallet af flyvninger --- da vi som alle ved bliver færre og færre til og betale gildet. 

Håber "Loftmanageren"   finder humøret frem og sender lidt duer på sektionsflyvningen så der lidt og kigge på i denne "lidt mørke tid"  

En Sort dag for Brevduesporten

Mandag den 6/7 står med  udmelding fra Hovedbestyrelsen om håndtering af problemerne vedr slip uge 27 som en sort dag  Tror den er svær og sluge for de fleste  Efter man har skruet forventningerne op til nok en af årets vigtigste flyvninger/weekenden,  ender det i en våd fuser fra Rendsburg, hvor man efter at have brugt mellem 2og 3000 kr  på afsendelse af duer for dem som deltager med flere på marathon og lang, nu kan man se frem til et ligegyldigt slip hvor man så ikke engang tænker lidt på de Fynske duer og slipper i Rendsborg, som samlet regionsslip for de to jyske  regionen med afstande fra grænsen til Skagen . Det er nok det man kan betegne som det modsatte at "Rettidig omhu " 

Jeg ved godt at det er svært og være i løsladerens rolle når vejret driller, men så havde det været bedre og aflyse inden afsendelse til uge 27 Her kan kan som minimum fremlægge de vejrkort som retfærdiggør en så omfattenede beslutning 

Aflysning i uge 28  --- her burde man kalde en skovl for en skovl -- da der ikke pt ser ud som om man ville få de store problemer med og flyve en mellemdistance flyvning . Aflysning skyldes nok mere økonomi end svære slipmuligheder  

Ulrik lejre skriver meget rammnede på facebook : Sidste mand lukke og slukker --- det er nok meget rammende for den stemning der hersker bladt de sportsfæller som brænder for de lange flyvninger. Var det ugen hvor Dansk brevduesport kørte ud over skrænten  med 120km  i timen --- jeg håber det ikke -- man kan ikke udelukke muligheden .😥

  • Antwerpen Mandag kl 07.00

  • Osnabruck mandag kl 07.00

Successen vil ingen ende tage i Region Nord

Far til 917

Stort tillykke til Lars Mølholt  068 Frederikshavn med (Foreløbig) regionsvinderen fra Altona idag :220-19-917

Resultaterne med Team Eriksson duer står snart i kø på det gode slag i Frederikshavn og vil ingen ende tage 

220-19-917  er efter Bo`s Super avlshan af Jos Thone afstamning 122-11-3426 lækker rødtavlet ha,  som efter en super karierer hvor han var 5x esdue DdB Bliver ved med og give sine gener videre i avlsslaget  Mor er Verstarate afstamning og er selv Regionsvinder og 2x sektionsvinder  Esdue mm

Et par som man bør holde øje med 

Gentager lige mig selv : Det gode blod fornægter sig ikke 🙂 Vinder avler vinder !

Dejligt når det lykkedes

Når man køber avlsduer og sætter dem sammen er det altid spændende og se om afkommet kan/vil flyve.  Bo`s unge avlspar Afstamning  Jos Thone  via Mark Vanonckelen ser ud til og fungere. Lars Mølholt fik foræret en unge sidste år efter det unge par og det tegner rigtigt godt 

De sidste to uger har 220-19-902 været først på det nordjyske slag og rigtigt fin placeret. Begge uger som foreningsvinder i 068 og så flot placeret som nr 3 i den stærke sektion 53 i sidste uge fra Altona og i denne uge som nr 2 i sektionen fra den svære flyvning fra Bremen sport 

Afstamning er ren Jos Thone og så gode navne fra det Belgiske slag som Pepe- Avril- Aprilla mm er og finde på stamtavlen 

902 er faktisk indavlet på Mark VAnonckelens stamham Pepe. Idet Pepe er far til 9597 og farfar til 9783. Pirlo søn af Pepe og far til 9783 er også far til "Landa"  9 national ud af 23517 fra Bourges  Jeg tror og håber der vil komme flere stjerner fra dettte unge avlspar.  Mon Ikke Lars sender en varm tanke til Bo hver gang 902 indtager sputninkken som den første , dog må vi sige der er plads til forbedring 🙂 men mon ikke det skulle lykkedes for 902 og gå helt til tops og blive sektionsvinder --- Jeg tror det !!!  

Tillykke  til Lars 

Årets Kongeetape

Efter en uge hvor brevduedanmark kom til og ligge uderdrejet, med svære vanskelige flyvninger, som vi helst ville have været foruden. Kan vi nu se frem mod årets kongeetape fra Antwerpen. 

Det er den flyvning flest sportsfæller vil ønske og vinde også en af de flyvninger som altid har været på flyveplanen. Den har været der hvert år fra jeg startede i 1969  ( Ogmange år forinden) og jeg tror ikke der er nogen som tør foreslå at den fjernes .  Der har altid været stor forskel på sværhedsgraden -  nogle år kommer der duer lige efter middag -- andre år først hen under aften - Så Antwerpen kan være både nem og yderst vanskelig -- men det har også sin charme 

Team Eriksson reber sejlene, som man siger inden for sejlsportskredse og forsøger og sætte holdet til årest kongeflyvning . Det er nok ikke det ønske hold som Bo havde i tankerne men  weekendens flyvninger har gjort sit til det ikke er nemt og være "Loftmanager" 🙂 og det er jo i modgang man skal vise styrke 

Lad os håbe vi får en god flyvning fra brevduesportens hjemland - og håbe på et godt resultat som evt  kunne nydes med en iskold "Grimbergen " hvis det lykkedes -- 

Nå det er lige nu kun  drømme --- men den som ikke under sig og drømmme om de gode ting -- han er et fattigt menneske 

God vind her fra min stol til alle sportsfæller i danmark til næste uges bjergetape 

En stille uge forude

En stille uge forude. En " transportuge" som bringer os frem til årets flyvning fra  Antwerpen i næste uge. 

Ugen vil blive brugt til og bringe holdet klar til kamp fra årets " kongeflyvning"  Tror det er de flestes store ønske at prøve og vinde Antwerpen . 

Derfor bliver ser ikke sendt mange til Bremen i denne uge, da Team Eriksson vælger og holde de gamle kæmper hjemme til en hviledag og give B holdet og de unge  aspiranter en tur til Husum 

Denne uge er det også tid til start af ungeflyvning fra Husum.   Tror det er vigtigt for os på Fyn hvis vi kan give vore unger en succes oplevelse nogle gange ved og krydse vandet inden de kastes ud i de store slip hvor trækket ligger i Jylland 

Vedr mit eget lille projekt deltagelse i Pølse cup er det planen også og deltage fra Husum med henblik på at kunne  deltage fra Antwerpen hvis vejrudsigten er i orden 

Vedr.  mit lille avlsprojekt med unger fra avlsduerne fra Verweij de Haan. Her har jeg lige fået en positiv tilbagemelding fra Aalborg at det går planmæssigt ved Leif & Martin 023  med de unger som kom ud af de æg som de fik op  Dette samme gør sig gældende  fra Ulrik på Sjælland Spændende om de kan holde til " mosten" og fortjene en plads på de to topslag 

5. Skade i år på DdB flyvninger

Altid øv når man får en skadet kapflyver hjem 

Her er det 122-14-354 som har kæmpet sig hjem til Syvhøjevej fra Karlsruhe 🙂

Det er nok her den har sluttet sin aktive karrierre og overgår til avlsslaget 

Spændingen stiger

Vinterunger fra dec 2019

Her lørdag morgen stiger spændingen, og der er en god fornemmelse  i maven hos webmaster🙂

Endelig ser det ud til man har kigget på vejrkortene ,og truffet de bedste valg for vore duer ud fra den aktuelle vejrudsigt. DdB har udsat samtlige flyvninger til søndag. Det viser rettidig omhu og tro det om vi vil det har sektion 31 også : Dejligt når man udnytter de muligheder der er, når man selv råder og bil mm.  Et råd her fra vil være : Gør det resten af sæssonnen hvis vejret driller.  Det vil være godt for vore duer og ikke midst også for økonomien, da der vil blive flere  medsendte  

Fra min stol er der sommerfugle i maven . Fra Karlsruhe  er der to etårs med som skal debuterer på langflyvning . Hvis vi kigger på afstamning går vi ikke ned -- men nu må vi se   Her har team Eriksson vist af man vil de lange flyvninger og sendt 23  stk 

Landsflyvningen fra samme station er der tre med i kurven 

Osnabruck er der sendt 10 stk og igen er der en speciel etårs som er under webmasters lup 

Sektionsflyvning søndag vil der blive sendt hvad der skal for videre planlægning af sæssonens flyvninger.  Her har jeg specielt  nogle " vinterunger " på banen som har min fulde fokus  Det er mit håb de vil kunne afslutte med en langflyvning sidst på sæssonnen -- men ved godt der er mange ting som kan gå galt og der skal held til -- Men det er også charmen ved brevduesporten . 

Mit andet lille projekt Pølsecup . har jeg sendt alle 4 deltagere to på Osnabruck åben og to på sektionsflyvningen fra Henstedt

Jo en spændende søndag med mange jern i ilden --- held og lykke til sportsfæller ---  tror vi får nogle gode flyvninger imorgen,  hvor jeg håber vi er med i toppen --  let the best mann/pigeon winn"🙂

Op på hesten

Udsigt over Karlsruhe set med et par dueøjne efter slip

Uge 24 ligger bag os med nogle svære flyvninger. Hvor noget af årsagen var selvforskyldt med slip i dårligt vejr lørdag, ----var der nok flere ting som spillede ind søndag . Vind - slipsted . tidspunkt spillede ikke sammen og gav en efter afstanden alt for svær flyvning. 

Et gammel ordsprog siger: Man skal rejse sig ved det træ man er væltet . Det vi vi forsøge og gøre . Vi håber vi får de sidste hjem som mangler i skrivende stund.  Hvor Antwerpen er og betegne som "Juleaften" for mange sportsfæller må denne uges langflyvning fra Karlsruhe betegnes som " Lille Juleaften" 🙂  Det kan meget nemt være den flyvning som afgør diverse mesterskaber.   samtidig tages der også hul på den første landsflyvning fra samme sted med morgenslip og landskonkurence. Ved at Mannageren arbejder til sidste minut med og trimme og udtage holdet-. 

Glæder mig til at "Låne " en due af Bo og deltage i landsspillet fra Karlsruhe  Kan kun opfordre til man bakker op om spillet arangeret af Claus Jensen 

Mellemdistancen er i denne  uge fra Osnabruck - en flyvning hvor jeg selv har gode minder fra men som Team Eriksson nok har mindre fokus på iforhold til langflyvningen  

Vedr sektionsflyvningen  kan jeg kun  udtrykke min egen personlige menig. Og det er at man får styr på  undlade og slippe i lyn og torden.  Det er og bede om øretæver. Der er ingen grund til og disideret bede om en dårlig flyvning, med deraf følgende mindre afsendte ugen efter og dårligere økonomi.   

Rettidig omhu

Rettidig omhu fra Team Eriksson denne uge

Fredag:  

Vejrudsigten lover ikke godt og da weekenden flyvninger ikke skal bruges til noget tages de som et tilbud og der er kun sendt minimun :  8 på  Minden Åben 2 på MInden sport og  4 på sektionsflyvningen . 

Rettidiig omhu kan man derimod ikke sige kendetegner sektion 31   Man har som jeg har skrevet tidligere egen ( Gammel) lastbil  Det skulle gerne komme medlemmerne tilgode    Men NEJ - istedet for og udsætte sektionsflyvningen til søndag hvor vejrudsigten lover bedre flyvevejr -- fastholder man at flyvning skal afvikles Lørdag . Man kan kun ryste på hovedet over men er så stædig at køre til Rendsburg  med 12-13 kurve hvor man nok havde haft det dobbelte hvis man havde udvist rettidig omhu 

Ugens løftede pegefinger og mangel på rettidig omhu må tildeles Sektiones løslader og formand 

Håber jeg tager fejl 🙂-----------------

Opdatering idag lørdag :

De dårlige tanker om dagens slip  kom desværre til og gå i påfyldelse Her fire timer efter slip er der kommet ca 15% af de afsendte med tophastighed på 780mpm  Tillykke til Team Gorlinski tros alt med de første 6 i sektionen  

Hvem kan finde på og slippe duer under de forhold der er her lørdag morgen  

Klik på vejrkort og se hvordan område i nordtyskland/syd Jylland er plaget af regn og torden 

Kan kun gentage mig selv:  MANGEL PÅ RETTIDIG OMHU !!!

  • Vejrkort lørdag kl 0800

  • Vejr kort kl 0900

Vil du have duer der dur`- må du til Eriksson en tur

Dejligt med tilbagemeldinger fra sportfæller fra hele Danmark og Sverige 

Her er et lille udpluk fra uge 23 

Klaus Hansen 170 er sektionsvinder fra Altona 7/6 med med et barnebarn af den gamle røde Johs Thone han 3426 og en Gaby hun

Ligeledes er det positivt og høre fra Sjælland her faldt der nemlig  en sektionsvinder/Regionsvinder fra Jønkøbing hos Benny Jørgensen  igen med afstamning fra Team Eriksson

Og lidt mere fra Sjælland  Begge flyvninger ved Ulrik Lejre var det afstamning som begge kan føres tilbage til Guldparret  Bedst fra Jønkøbing åben med en 2. plads i regionen 

Men duerne fra Bo kan også uden for landets grænser idet Niiels Folke Fram Sverige  har en sektions/gruppevinder fra Ørebro som kan føres tilbage til Syvhøvevej  

Tillykke til alle fire vindere  vindere i denne uge  

Vi vil forsøge og følge op på resultater på andre slag løbende hen over sommeren 

Det gode blod fornægter sig ikke 

Vil du have duer der dur`-- Må du ta`til Team  Eriksson en tur 🙂

Næste uges transport etape uge 24

Første langflyvning overstået i en ret blæsende udgave 

Vi reber sejlene og ser frem mod de nye udfordringer . Næste uge er det man inden for cykelverdenen kalder for en transportetape frem mod næste" bjergetape" fra Karsruhe 

Weekenden byder på den sidste DdB flyvning med særskilt slip fra Minden  --- ærgeligt det ikke er hele sæssonnen  vi har den mulighed -- så vi her på Fyn kan give vore et års den succes ikke at skulle trækkes op gennem Jylland  Det ville være en fordel for os på Fyn men også for DdB da det er bevist vi sender flere duer på DdB flyvninger når konkurencevilkårene er fair. 

Sek flyvningen bliver denne gang fra Rendsburg . Forstrår ikke helt vi har så korte sektionsflyvniger som vi har . Sektionen har egen bil og er derfor selv mere herre over hvor og ikke mindst hvornår der skal slippes   Når vi er så langt som vi er nu ville flyvninger på min 200 km være at fortrække 

   Fornemmer at Loftmanageren vil bruge den kommende weekend som opvarmning til næste rigtige race i uge 25  Lad os samtidig håbe vejrguderne er lidt mildere stemt med hensyn til vind og vejr . Vil gerne ønske alle vinderne tillykke med de flyvninger vi havde hvor vind og beliggenhed hadve stor indflydelse på hvor vinderne faldt 

Med hensyn til mit eget projekt i Pølsecup fik jeg igen 100 % hjem  fra Henstedt med plads til forbedring 🙂- så nu er næste mål Minden åben

Vira bekæmpelse på Syvhøjevej

Virus bekæmpelse på Syvhøjevej 

I disse Coronatider kommer der mange ting på banen   Med lidt spionage 🙂 kan jeg lække Team Erikssons  nye våben i kampen om et sundt slag.

Det er en UV/ozon lampe som decinficerer rummet som den er tændt i  Det er videnskabligt bevist at den også renser for samonnella bakterier og andre vira . Dog skal man huske der skal være tomt i rummet når den anvendes Det er en kendt teknologi som har været anvendt bla. i mejeribrancehen i mange år 

Som en sidegevinst i disse Tider er den også bevist virkende over for Corona virus  så den kan også anvendes i "privat boligen" 

Spændende og være med på sidelinjen på et slag hvor tiden aldrig står stille  og man altid tænker kreative og positive tanker 

Så starter sæsonen for alvor

Lige først et lille tilbageblik på weekendens  flyvninger Her hører man fra flere at Husum ikke har været så nem som først antaget  Der mangler stadig duer og kun på 100-140 km Er det stationen som er forkert eller er der andre ting som spiller ind. Jeg vil lade det stå i vinden. 

Uge 3 med DdB byder på den første rigtige kapflyvning idet vi nu er kommet til årets første langflyvning fra Gøttingen. Kan mærke på " loftmanageren"  at spændingen stiger og pasning og forberedelse går fra lav gear til høj gear. De sportsfæller som deler vores interesse for de lange flyvninger vil nok nikke genkendende for de følelser man har når der er hjemkomst fra  de lange distancer. De første vejrudsigter for den kommende weekend lover desværre ikke super godt lørdag men derimod bedre  søndag -- Lad os håbe det ændre sig😉 Eller's kommer løsladers evner på prøve hvis der kan findes en korridor med fornuftigt flyvevejr.

Jeg glæder mig til og se hvad hold Bo stiller med til start. Det er det første højdepunkt på et helt års arbejde  som viser sig. En opdatering her torsdag på de afsendte  34 til lang fra Gøttingen  og 18 på mellem fra Hannover med separat slip   Spændende om det bliver til lørdagsslip eller vejrguderne kigger mod søndagsslip 

Håber også der stadig vil blive sendt mange  med på mellem åben som igen er med separat slip for Fyn Det er vigtigt vi viser jyderne vi vil det her og  ikke de brede slip på de korte mellemdistance flyvninger. 

God vind til alle  i den næste weekend 

 

Uge 2 med DdB på nye eventyr

I denne  uge  med DdB  kommer afstanden ud over de 300 km som burde være et minimum når vi snakker mellemdistance  flyvninger

Team  Eriksson har valgt og køre på og sende hovedparten  55 stk på Celle Åben og selvfølgelig bakke op om DdB mellemdistance Igen som forberedelse til næste uge hvor sæsonen først rigtig  starter. Og som mamageren siger : Hellere gå ned med laksko end dø med sutsko 🙂

Det er igen i denne uge separat slip  for sektion 31  Selvom jeg har nævnt det kan det nok ikke siges tit nok : Det er et  must med disse slip hvis ikke sporten skal lide al for stort frafald af medlemmer  her på Fyn 

Det er lidt skræmmende på de sociale medier når man stadig kan læse der er mørke kræfter i hovedlandet som ikke under os fynboer den hjælp som er alt afgørende for at sæsonen skal komme godt i gang  med slip for os selv

Vejr udsigten til lørdag lover fint vejr med svag vind fra NØ  det burde kunne blive fine flyvninger  som giver optimale vilkår til næste uge hvor langflyvningerne starter 

Så det er kun og sige : " Let the Best Man win "  og måske sige som på travbanen  : Duerne er nu under starterens kommado  " Lad os håbe på en god weekend med gode flyvninger 

Denne uge er også her hvor vi skal aflevere et hold  til Spanien  Sevilla One loft Race 

 En glædelig nyhed : Det lysner også i Holland der skuĺle vise sig mulighed for de får lov og slippe i Frankrig igen 

Emergency hjælp

Emergency hjælp til en god klubkammerat 

"Miss Flemming"  som vi fik af vores gode ven Flemming Andersen 220 pga han havde fået hende i overskud da han havdse mistet hannen Jo Jo ---det var  ikke længe hun var på Syvhøjevej 🙂

Hun er igen tilbage hos Flemmning  ( selvfølgelig på lejebasis😋 ) da han nu mangler hunner --- 

Men det bedste er  hun vender næsen mod Syvhøjevej igen efter sæssonnen. 

Fyn bakker om de separate slip på Fyn

Dejligt og se af Fyn bakker om det seperateslip på  1. DdB flyvning med 539 afsendte duer --- næsten som i gamle dage 🙂

 Her har vi lige en lille  udtalelse fra loftmanageren: 

Uge 21

Vi har i Team Eriksson i denne uge valgt, at lægge alle æggene i Ddb’s kurv. Da vi normalt får en kompentent løsladelse af Villy.  Vi skal i denne uge flyve Kiel, den er heldigvis flyttet til Rendsburg, men vi tør ikke længere løbe an på vores superløslader i sektion 31 og hans chance slip mere, så derfor sendes i minimum af duer. Sidste års fiasko fra netop 4 uge og Kiel sidder stadig i baghovedet, og de stadig 15 manglende duer, fra denne weekend er fortid.

Vi har sendt 50 duer på åbent og 4 på sport. Der vil blive sendt 10 på sektionen.

Kan se vores venner i Svendborg, og tænker samme veje, med hele 253 duer på Ddb, dejligt der bliver bakket op om de seperate slip til Fyn. 😊

God vind til alle

BE.

" Miss Flemming"

Team Eriksson præsentere en lækker avlshun med generne iorden

Afstamning noget af det bedste langflyverblod i Danmark idet mor er Landsvinder fra Karsruhe i 2010 og sektionsvinder fras Osnabruck .

Far er blod fra Deweerdt /Vermote hvor hvor flere topduer er og finde på stamtavlen .

Spændende hun som godt nok med lidt alder på kontoen skal bruges til et kryds med noget af det bedste marathon blod vi har

Hun har allerede bevist hun kan avle idet hun er mor til sektionvinder ved Issa & Younis fra Gotha Mor til sektionsvinder fra Baden Baden og nr 3 nat og til sektionsvinder fra Trittau hos Flemming Andersen 220 med to forskellige hanner

EN SPÆNDENDE hun med generne iorden

Esdue nr 1 Region Syd Lang 2019. Hunner

Eventyret om "747"

Da vi er i HC Andersens hjemby vil jeg lige fortælle eventyret om" 747" 

Hun er ud af en familie med toplyvere i blodet  og hun lever godt op til sit nummer"747" som alle ved er typen på et godt stabilt fly med mange timer i luften. 

Afstamning: Verstrate  Far er søn af " Gech Major" og en datter af" Xtra"  1 nat Cahors  Han har også vist han kan avle idet han ud over og være far til "747" også bla er fat til "335"  sektionsvinder Gotha  " 403" sektionvinder Giesen "488" sektionvinder Freiburg osv. 

Mor "0092"   er ligeledes Verstrate og igen med super resultater idet hun selv var 2. Nat Esdue mellemdistance 2016 Regionsvinder  - dobbelt sektionvinder  7 x foreningsvinder  - og bla mor til "562" 2. Reg og 2sek Antwerpen og sektionvinder Osnabrück   osv. 

747 er en allround due som kan mestre alle distancer  Hun startede sin kariere med  4 ungeflyvninger  ( 2 DdB) og har værer med fremme lige siden Lad os se på resultaterne i 2019 Lad mig fremhæve 1. forening Rensburg 2019 og 1 sek Dresden 2019  plus et utal af placeringer igennem årene  bla talrige placeringer i top 10 i sektionen startende med en 3. Plads som etårs  fra Antwerpen Som Esdue topper hun i 2019som   1 Esdue  region  Syd hunner 2019  2. Nationale  Esdue 2019  Lang hunner  osv 

747 stiller også til start her i 2020 så må vi se om ikke resultatlisten kan øges med flere topresultater  Så lad eventyret fortsætte og hvem ved om der ikke kommer en Happy end hvor hun levede lykkeligt i avlsslaget til sine dages ende 

En anden lille sjov historie om "747" er jeg skulle "låne" en due ved Bo i 2019 for og deltage i langflyverklub Fyn  Jeg bad Bo om en due  med 7 taller i nummeret og der ramte jeg plet da hun fløj 3500kr.  hjem i præmier til mig🙂 

Kan kun tilslutte mig et citat som nok alle har hørt før : 

VINDER AVLER VINDER ----- DET GODE BLOD FORNÆGTER SIG IKKE

Forsøg 2020 --- Young power

  • "1 års" født i dec 2019 Afstamning Verweij de Haan

  • "1 års" født i dec 2019 Afstamning Verveij de Haan

Vi vil løfte lidt af sløret for vores forsøg 2019/2020

Man siger af stilstand  er lig med tilbagegang 🙂

Det der ikke nogen der har brug for - derfor har vi lavet et lille "forsøg" i år

Vi har parret nogle af alvsduerne af maratonafstamning så tidligt at der er ringet unger i 2019 omkring 1 dec  ( selvfølgelig med 2019 ring) Vi havde 9 stk klar og efter at have mistet 1 fra slaget efter vi lukkede dem ud  (måske til høgen) gennem vinteren  --- er vi så heldig og have 8 stk tilbage - som nu har fulgt træningen for de gamle duer med succes 

Vores mål med dem er at de skal følge flyveprogrammet på sektionsflyvningerne så de får erfarring og ca min 1500 km i vingerne og så som finale afslutte med en til to langflyvninger når vejr - vind og formkurve topper sidst på sæssonnen 

Glæder mig til og fælge dem tæt hvergang de er i kurven -- og så må vi se hvor langt vingerne bærer 🙂  👍

Stille før storm 😉

En ny sæson står for døren Om 8 dage hæves startsnorene for " første indledende heat" 😉med første sektionsflyvning  Et fantastisk vejr har gjort træningen optimal med pt ca 12 gange i kurvene  Vi kan nu kun håbe vi kommet godt fra start med nogle gode sektionsflyvninger som så igen giver flere medsendte duer på DdB' s flyvninger  Håber at på trods af corona at det vil være muligt og gennemføre sommerens flyvninger både i Danmark men også for vire venner i hele Europa  Team Eriksson vil prøve og fokusere på langflyvningrne og Marathon 

 

God sæson 2020 til alle sportfæller i ind og udland 

 

 

Så er vi igang

Så er sæson 2020 igang   Første træning 12/4  25 km 

Miss Milos Syd Afrika

Miss Milos nr 418 i SAMDR i Sydafrika   Bedste danske due i finalen på 600 km 

Nr 165 esdue total 

100% Verveij de Haan  Barnebarn af " Messi " og " Milos" 

Hollands tur 2019

Bo-- Preben og Brian på Hollandske Eventyr 

Bo står med Milos nok en af de bedste avlshanner i NL gennem de sidste 15 år når man snakker maraton 

Bo - Preben- Brian og Michel Verveij
Bo har Milos i hånden